تلفیق بلاغت اسلامی و زبان‌شناسی مدرن: تحلیل سبک‌شناختی کیفی و کمی دعای مکارم الاخلاق در صحیفه سجادیه

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار الهیات و معارف اسلامی، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران

چکیده

چکیده
صحیفه سجادیه، مجموعه ادعیه منسوب به امام زین‌العابدین (ع)، به‌دلیل بلاغت ادبی و عمق معنوی، به «زبور آل محمد» شهرت دارد و یکی از برجسته‌ترین متون دینی شیعی محسوب می‌شود. این پژوهش با تلفیق نظریه «نظم» جرجانی از بلاغت اسلامی که بر سازمان‌دهی زبانی برای تقویت معنا و تأثیر عاطفی تأکید دارد و مفاهیم بلاغی مانند استعاره، تشبیه، جناس و موازی‌سازی نحوی، همراه با رویکردهای تحلیل گفتمان فرکلاف، انسجام متنی هالیدی و حسن، و استعاره مفهومی لیکاف و جانسون، به تحلیل سبک‌شناختی دعای مکارم الاخلاق می‌پردازد. این مطالعه ویژگی‌های زبانی، بلاغی و روایی دعا را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه عناصری مانند استعاره «ایمان به‌عنوان نور»، تشبیه «ذکر به‌عنوان جریان مداوم»، جناس «أَکْرِمْ/أَخْلاق»، و تکرار عبارت «اللّهم» در ۸۵٪ بندها، انسجام روایی و اثرگذاری اخلاقی و معنوی دعا را تقویت می‌کنند. تحلیل‌های کمی با استفاده از نرم‌افزارهای AntConc (برای بررسی بسامد واژگان و الگوهای زبانی) و NVivo (برای کدگذاری مضامین و روابط معنایی) نشان داد که ریشه‌های مرتبط با فضایل اخلاقی در ۴۰٪ بندها تکرار شده‌اند که پیوستگی مضمونی و آهنگ کلامی دعا را تأیید می‌کند. این پژوهش بین‌رشته‌ای، با ارائه چارچوبی تلفیقی که بلاغت اسلامی را با تحلیل‌های زبانی پیوند می‌دهد، درک عمیق‌تری از صحیفه سجادیه فراهم می‌نماید و الگویی جامع برای تحلیل سبک‌شناختی متون دینی شیعی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 

Interweaving Islamic Rhetoric and Modern Linguistics: A Qualitative and Quantitative Stylistic Analysis of the Makarim al-Akhlaq Supplication in the Sahifa al-Sajjadiyya

Morteza Arab¹,* ¹ Department of Theology, Faculty of Law & Theology, Shahid Bahonar university of  Kerman, Kerman, Iran

  • Abstract


The Sahifa al-Sajjadiyya, a collection of supplications attributed to Imam Zayn al-‘Abidin (AS), is celebrated for its literary eloquence and spiritual depth, earning it the title “The Psalms of the Household of Muhammad.” As one of the most prominent Shi‘i religious texts, it exemplifies the fusion of linguistic artistry and devotional expression. This study integrates ʿAbd al-Qahir al-Jurjani’s theory of Nazm (linguistic organization) from classical Islamic rhetoric—which emphasizes syntactic arrangement to enhance meaning and emotional resonance—with rhetorical features such as metaphor, simile, paronomasia, and syntactic parallelism. These are combined with modern linguistic frameworks, including Fairclough’s Critical Discourse Analysis, Halliday and Hasan’s model of textual cohesion, and Lakoff and Johnson’s Conceptual Metaphor Theory, to conduct a stylistic analysis of the Makarim al-Akhlaq supplication. The study examines the linguistic, rhetorical, and narrative features of the prayer, demonstrating how elements such as the metaphor “faith as light,” the simile “remembrance as a continuous flow,” the paronomasia between akrim and akhlaq, and the repetition of the invocation “Allāhumma” in 85% of clauses strengthen its narrative cohesion and moral-spiritual effect. Quantitative analysis using AntConc (for examining lexical frequency and linguistic patterns) and NVivo (for thematic and semantic coding) indicates that lexical roots associated with moral virtues recur in 40% of the clauses, confirming thematic continuity and rhythmic unity. This interdisciplinary research, by presenting an integrative framework linking Islamic rhetoric with linguistic analysis, offers a deeper understanding of the Sahifa al-Sajjadiyya and provides a comprehensive model for the stylistic analysis of Shi‘i religious texts.

Keywords: Sahifa al-Sajjadiyya, Makarim al-Akhlaq, Stylistics, Islamic Rhetoric, Fairclough’s Discourse Analysis, Halliday’s Textual Cohesion, Qualitative and Quantitative Analysis

  • صحیفه سجادیه. (۱۳۸۵). (با ترجمه حسین انصاریان). تهران، ایران: انتشارات پیام آزادی.
  • ابن‌میثم، محمد. (۱۳۸۲). شرح صحیفه سجادیه. بیروت، لبنان: دار الهادی.
  • ایزوتسو، توشی‌هیکو. (۱۳۸۱). مفاهیم اخلاقی‌دینی در قرآن. (فریدون بدره‌ای، مترجم). تهران، ایران: نشر فرهنگ اسلامی.
  • جرجانی، عبدالقاهر. (۱۳۸۳). دلائل الاعجاز. تهران، ایران: نشر دانشگاهی.
  • سخاوی، محمد. (۱۳۸۰). مفتاح العلوم. قم، ایران: دار العلم.
  • الشعراوی، محمد متولی. (۱۳۸۴). تفسیر الشعراوی. تهران، ایران: انتشارات دار الاخبار.
  • طباطبایی، محمدحسین. (۱۳۷۶). المیزان فی تفسیر القرآن (جلد ۲). بیروت، لبنان: مؤسسه الاعلمی.
  • کاشانی، فیض. (۱۳۸۰). شرح صحیفه سجادیه. قم، ایران: مؤسسه امام مهدی.
  • نصر، سیدحسین. (۱۳۸۵). فلسفه اسلامی از آغاز تا امروز. (محمد محمدنژاد، مترجم). تهران، ایران: نشر حکمت.
  • هاشمی، احمد. (1421). جواهر البلاغه. قم، ایران: دارالفقه للطباعة و النشر.

 

  • Alter, R. (1985). The art of biblical narrative. New York, NY: Basic Books.
  • Anthony, L. (2020). AntConc (Version 3.5.9) [Computer Software]. Tokyo, Japan: Waseda University.
  • Barthes, R. (1977). Image, music, text (S. Heath, Trans.). New York, NY: Hill and Wang.
  • Chittick, W. C. (1988). The Sufi path of knowledge: Ibn al-‘Arabi’s metaphysics of imagination. Albany, NY: State University of New York Press.
  • Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. London, UK: Longman.
  • Jakobson, R. (1960). Closing Statement: Linguistics and Poetics. In T. A. Sebeok (Ed.), Style in Language (p. 357). Cambridge, MA: MIT Press.
  • Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London, UK: Longman.
  • Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. (2004). An Introduction to Functional Grammar (3rd ed., p. 90). London: Arnold.
  • Hoey, M. (2001). Textual Interaction: An Introduction to Written Discourse Analysis (p. 123). London: Routledge.
  • Labov, W., & Waletzky, J. (1967). Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience. In J. Helm (Ed.), Essays on the Verbal and Visual Arts.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Richards, L. (1999). Using NVivo in qualitative research. London, UK: Sage Publications.
  • Rippin, A. (2001). Muslims: Their religious beliefs and practices (2nd ed.). London, UK: Routledge.
  • Toolan, M. (2001). Narrative: A Critical Linguistic Introduction. Routledge.
  • Underhill, E. (1911). Mysticism: A study in the nature and development of spiritual consciousness. London, UK: Methuen & Co.
  • Van Dijk, T. A. (1997). Discourse as structure and process. London, UK: Sage Publications
دوره 5، شماره 8
شهریور 1404
صفحه 206-229
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 05 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1404
  • تاریخ انتشار: 30 شهریور 1404