تحلیل گفتمان انتقادی ارزش‌های جامعۀ اسلامی در دعای «توفیق الطاعه»

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات، دانشگاه لرستان،لرستان، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی گفتمان ارزش‌های اسلامی موجود در دعای «توفیق الطاعه» می‌پردازد و از چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف (1989) بهره می‌گیرد. این دعا به‌عنوان متنی دینی، سرشار از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی است که در شکل‌دهی به فرد و جامعه‌ای آرمانی، نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند. با به‌کارگیری الگوی سه‌بعدی فرکلاف، پژوهش حاضر می‌کوشد سازوکارهای ظهور قدرت نمادین در این گفتمان را آشکار سازد و نشان دهد که چگونه این دعا در اندیشۀ اسلامی به تصور جامعه‌ای آرمانی شکل می‌دهد. تحلیل در سه سطح انجام گرفته است: سطح متنی که بر ویژگی‌های زبانی و معنایی متن تمرکز دارد؛ سطح تفسیری که چگونگی انعکاس این ارزش‌ها در بسترهای اجتماعی ـ فرهنگی را بررسی می‌کند؛ و سطح تفسیری ـ انتقادی که به تحلیل کارکرد ایدئولوژیک این گفتمان در شکل‌دهی به هویت فردی و جمعی می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که این دعا با تأکید بر ارزش‌هایی چون «اطاعت»، «عدالت»، «انصاف» و «تواضع»، الگویی هنجاری از جامعه‌ای متعادل ارائه می‌دهد که بر تعامل میان حقوق و مسئولیت‌ها استوار است. همچنین، تحلیل صورت‌گرفته رابطۀ میان زبان و قدرت را در شکل‌دهی به تصورات آرمانی از فضیلت و رفتار اخلاقی روشن می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Critical Discourse Analysis of Islamic Societal Values in the Supplication Du‘ā’ al-Tawfīq li’l-Ṭā‘ah

Aliakbar Moradian Ghobadi1, *, Rouhollah Mahdiam Torghobah2

1,2 Department of Humanities, University of Lorestan, Khorram Abad, Iran.

moradian.a@lu.ac.ir, mahdian.r@lu.ac.ir

ABSTRACT. This study investigates the discourse of Islamic values embedded in the supplication Du‘ā’ al-Tawfīq li’l-Ṭā‘ah, employing Norman Fairclough’s framework of critical discourse analysis. As a religious text, the supplication is replete with ethical and social values that significantly contribute to the construction of both the ideal individual and society. By applying Fairclough’s three-dimensional model, this research seeks to uncover the mechanisms through which symbolic power is articulated and how such discourse contributes to the conceptualization of an ideal society within Islamic thought. The analysis is structured around three levels: the textual level, focusing on the linguistic and semantic features of the text; the interpretive level, addressing the ways in which these values are shaped by and reflect broader socio-cultural contexts; and the critical-interpretive level, examining the ideological function of the discourse in forming both individual and collective identities. Findings indicate that the supplication reinforces values such as obedience, justice, equity, and humility, presenting a normative vision of a balanced society grounded in the reciprocity of rights and responsibilities. Furthermore, the analysis reveals the interplay between language and power in shaping idealized conceptions of virtue and ethical conduct.

 

KEYWORDS: Imam al-Mahdi (A.J.), Islamic values, Du ‘ā’ al-Tawfīq li’l-Ṭā‘ah, Norman Fairclough, Critical Discourse Analysis.

 

1    INTRODUCTION

Religious discourse plays a significant role in shaping both individual and collective consciousness, as it functions as a foundational element in constructing moral value systems and guiding human behavior. The Supplication for the Success of Obedience (Du‘ā al-Tawfīq al-Ṭā‘ah) is one of the religious texts that carries a profound ethical and social dimension, containing valuable educational and intellectual content. This supplication presents an idealized vision of a society founded on obedience, justice, and humility.

In this context, the present study aims to examine this supplication through the lens of Critical Discourse Analysis (CDA), using Norman Fairclough’s approach, in order to clarify the mechanisms by which Islamic societal values are formed within the text. As a multidimensional method, CDA enables a better understanding of the relationship between language and power, and how religious texts are used to shape ideal social conceptions.

This research seeks to answer the following central question: How does the discourse of the Supplication for the Success of Obedience contribute to the construction of an ideal society from a religious perspective? And what ideological dimensions can be uncovered in the text through Fairclough’s methodology?

To address these questions, the study will focus on three key levels of discourse analysis:

Textual level – examining the linguistic and semantic structure of the supplication;

Interpretative level – analyzing the relationship between the text and its social context;

Critical-interpretative level – uncovering the ideological dimensions of the discourse and its influence on the formation of individual and collective identity.

In other words, the central issue of this research is to explore how this supplication provides a suitable framework for critical discourse analysis and how it manifests in society as a dominant and applicable worldview or an ideal model. More precisely, this study investigates how the religious discourse in this supplication contributes to the conceptualization of an ideal society and what linguistic and discursive mechanisms are employed to construct moral values.

Furthermore, the research analyzes how social and spiritual values are embodied in this supplication and explores its ideological role in guiding both individual and collective behavior. The aim is to uncover the relationships between the words and linguistic expressions used in the supplication and to examine how they influence the formation of religious and ethical identity.

This study adopts a descriptive-analytical method based on Norman Fairclough’s critical discourse approach, which focuses on analyzing linguistic texts and exploring their semantic and expressive structures within various contexts.

2   Findings        

This study, aiming to conduct a critical discourse analysis of the supplication “Tawfīq al-Ṭā‘ah” based on Norman Fairclough’s three-dimensional model, sought to uncover the linguistic, discursive, and ideological layers of this religious text.

At the descriptive level, the linguistic structure of the supplication employs various rhetorical, grammatical, and lexical elements that all serve the transmission of ethical and religious discourse. The repetition of imperative verbs, the use of plural pronouns, balanced and rhymed structures, as well as the use of metaphors and rhetorical figures, are among the features that enhance the linguistic cohesion and semantic power of the prayer.

At the interpretive level, this supplication is produced and consumed within a specific religious and social context. It functions not merely as a means of individual communication with God, but also as a discursive tool guiding the audience toward Islamic values. By drawing on the religious discourse embedded in the Qur’an and Sunnah, the supplication helps create a “shared understanding” between the speaker and the audience, thus anchoring its meaning within a network of religious discourses.

At the explanatory level, it became evident that the supplication “Tawfīq al-Ṭā‘ah” represents concepts such as obedience, justice, chastity, and asceticism—not only as means for individual moral reform, but also as mechanisms for shaping the collective identity of Muslims and reinforcing the ethical and social order of the Islamic community. The social structure reflected in the supplication is built upon the distribution of religious roles among different social groups and functions to legitimize religious authority in social relations. Ultimately, this supplication acts as a means of reproducing religious ideology and consolidating an Islamic discourse rooted in balance, responsibility, and collective duty.

 

3  conclusion

In sum, the findings of this study demonstrate that the supplication “Tawfīq al-Ṭā‘ah” is not merely a devotional text, but rather a conscious, active, and purposeful discourse that employs language to shape the moral and value-based perceptions of the Islamic community. This supplication reflects not only individual needs but also collective and structural aspirations, and it portrays a vision of an Islamic utopia or ideal city.

Therefore, analyzing such texts within the framework of critical discourse analysis can contribute to a deeper understanding of the role of religious language in shaping worldviews, identities, and power relations in Islamic societies.

4 REFERENCES

  • Bahuti, Mansur ibn Yunus, Kashaf al-Qina‘, 1st edition, Beirut, Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1997.
  • Bukhari, Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail, Sahih al-Bukhari, edited by Mustafa Deeb al-Bagha, 5th edition, Damascus, Dar Ibn Kathir and Dar al-Yamama, 1993 AH.
  • Farabi, Muhammad ibn Muhammad Abu Nasr, Ara’ Ahl al-Madina al-Fadila wa Mudaddatuha, edited by Ali Bou Mahlam, Dar wa Maktabat al-Hilal for Printing and Publishing, n.d.
  • Imam Khomeini, Seyyed Ruhollah Mousavi, Tahrir al-Wasilah, Qom, Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini’s Works, 2000.
  • Kazemi, Parisa; Cheraghi-vash, Hossein; Jalilian, Maryam; Motaghi, Amir Moghadam, “Critical Discourse Analysis of Imam Ali’s Morning Supplication based on Norman Fairclough’s Model,” Du‘a-Pazhuheshi [Supplication Studies], No. 4, Vol. 3, pp. 199–220, 2023, https://doi.org/10.22084/dua.2024.28870.1053.
  • Koochak-Yazdi, Zahra; Izadi, Mehdi; Mohasses, Marzieh, “Critical Discourse Analysis of Surah At-Tahrim based on Fairclough’s Model,” Studies of Qur’an and Hadith, No. 2, Vol. 16, pp. 177–208, 2023.
  • Tabataba’i, Seyyed Muhammad Hossein, Al-Mizan fi Tafsir al-Qur’an, Beirut, Al-‘Alami Foundation, 1996 AH.
  • Tirmidhi, Abu Isa Muhammad ibn Isa, Al-Jami‘ al-Kabir: Sunan al-Tirmidhi, edited and commented by Bashar ‘Awad Ma‘ruf, 1st edition, Beirut, Dar al-Gharb al-Islami, 1996.

Zaka’i, Abd al-Hussein; Siyadi-Nejad, Ruhollah; Eghbali, Abbas, “Critical Discourse Analysis of Letter 10 of Nahj al-Balagha based on Fairclough’s Model,” Majalleh Adab Arabi [Journal of Arabic Literature], No. 2, Vol. 12, pp. 63–83, 2020, https://doi.org/10.22059/jalit.2019.257787.611906

  • قرآن کریم
  • آل نواب، عبد الرب بن نواب الدین بن غریب الدین. (١٤٢٤). أسالیب دعوة العصاة. چاپ 23. مدینة منورة. أسالیب دعوة العصاة، الجامعة الاسلامیة.
  • ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414). لسان العرب. چاپ سوم. بیروت: دار صادر.
  • ازهری، ابو منصور محمد بن احمد. (2001م). تهذیب اللغه. چاپ اول. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • الإستراباذی، محمد بن الحسن الرضی. (1975). شرح شافیة ابن الحاجب. تحقیق: محمد نور الحسن و محمد الزفزاف و محمد محیى الدین عبد الحمید. بیروت: دار الکتب العلمیه.
  • امام خمینی، سید روح­الله موسوی. (1379). تحریرالوسیله. قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  • البخاری، أبو عبد الله محمد بن إسماعیل. (1414هـ.ق). صحیح البخاری. تحقیق: مصطفى دیب البغا. چاپ پنجم. دمشق: دار ابن کثیر ودار الیمامة.
  • بهار محمدتقی. (1382). سبک­شناسی. چاپ 9. تهران: مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.
  • البهوتی، منصور بن یونس. (1418). کشاف القناع. چاپ اول. بیروت: دار الکتب العلمیه.
  • الترمذی، أبو عیسى محمد بن عیسى. (1996م). الجامع الکبیر: سنن الترمذی. تحقیق وتعلیق: بشار عواد معروف. چاپ اول. بیروت: دار الغرب الإسلامی.
  • ذکایی، عبدالحسین؛ صیادی‌نژاد، روح‌الله؛ اقبالی، عباس. (1399). «تحلیل گفتمان نامه دهم نهج البلاغه بر اساس الگوی فرکلاف»، مجلۀ ادب عربی، شمارۀ 2، دوره 12، صص 63 – 83.
  • ذوالفقاری، محسن؛ دست‌رنج، فاطمه. (1398). «بررسی آیات تحدی بر اساس نظریۀ تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف». مجلۀ پژوهشهای ادبی – قرآنی. شمارۀ 3، دورۀ 7، صص 163 – 179.
  • الراغب الأصفهانى، أبو القاسم الحسین بن محمد. (١٤١٢). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق: صفوان عدنان الداودی. چاپ اول، دمشق وبیروت: دار القلم والدار الشامیه.
  • الزحیلی، محمد مصطفى. (٢٠٠٦). الوجیز فی أصول الفقه الإسلامی. چاپ دوم، دمشق: دار الخیر للطباعة والنشر والتوزیع.
  • الزبیدی، محمد مرتضی حسینی. (1385 هـ.ق). تاج العروس من جواهر القاموس. قم: دار الهدایه.
  • شمیسا، سیروس. (1373هـ.ش). کلیات شبک­شناسی. چاپ دوم، تهران: انتشارات فردوس.
  • عتیق، عبد العزیز. (2009م). علم المعانی. چاپ اول، بیروت: دار النهضة العربیة للطباعة والنشر والتوزیع.
  • فرکلاف نورمن.(1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمۀ فاطمۀ شایسته­پیران وهمکاران. تهران:وزارت­فرهنگ­وارشاد اسلامی
  • فالوردو، جان؛ ریچاردسون، جان­ای. (1397). راهنمای گفتمان­شناسی انتقادی: رویکردها. زیر نظر مجید خسروی نیک و سیدعلی اصغر سلطانی، قم: لوگوس.
  • فلاح­پور، ابراهیم؛ شفیع­پور، سجاد. (1397). «گفتمان­گاوی انتقادی سورۀ شمس بر اساس الگوی فرکلاف». پژوهشنامۀ تفسیر و زبان قرآن. شمارۀ 1، دورۀ 7، صص 29 – 42.
  • قاسم، محمد احمد؛ دیب، محیی الدین. (2003م). علوم البلاغة؛ البدیع والبیان والمعانی. چاپ اول، طرابلس: المؤسسة الحدیثة للکتاب.
  • قزوینی، محمد بن عبد الرحمن بن عمر، أبو المعالی. (بی­تا). الإیضاح فی علوم البلاغة. محقق: محمد عبد المنعم خفاجی. چاپ سوم، بیروت: دار الجیل.
  • قهرمانی، علی؛ بیدار، فاضل. (1398). «تحلیل گفتمان انتقادی در نهج البلاغه بر اساس تئوری نورمن فرکلاف؛ مطالعه موردی خطبه‌های امام علی (ع) در جریان فتنه خوارج». پژوهش­نامۀ امامیه. شمارۀ 9، دورۀ 5، صص 175 – 198.
  • سلطان، منیر. (بی­تا)، البدیع تأصیل وتجدید، الإسکندریة، منشأة المعارف.
  • شاهین، عادل بن شاهین بن محمد. (2004). أخذ المال على أعمال القُرَب. چاپ اول، بی­جا: دار کنوز إشبیلیا للنشر والتوزیع.
  • الفارابی، محمد بن محمد ابو نصر. (بی­تا). آراء أهل المدینة الفاضلة ومضاداتها. تحقیق علی بو محلم. دار ومکتبة الهلال للطباعة والنشر.
  • طباطبایی، سید محمد حسین. (1417 هـ.ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی.
  • کاظمی، پریسا؛ چراغی­وش، حسین؛ ﺟﻠﯿﻠﯿﺎن، ﻣﺮﯾﻢ؛ متقی، اﻣﯿﺮ ﻣﻘﺪم. (1402). «تحلیل گفتمان انتقادی دعای صباح امام علی (ع) بر اساس الگوی نورمن فرکلاف». دعاپژوهی. شمارۀ 4، دورۀ 3، صص 199 – 220.
  • الکفعمی، تقی الدین ابراهیم بن علی. (1412). مصباح الکفعمی. بیروت: مؤسسة النعمان للطباعة والنشر والتوزیع.
  • کلانتری، عبدالحسین.(1391). گفتمان از سه منظر زبان­شناختی، فلسفی وجامعه­شناختی.تهران:جامعه شناسان.
  • کوچک­یزدی، زهره؛ ایزدی، مهدی؛ محصص، مرضیه. (1402). «تحلیل گفتمان سوره تحریم بر اساس الگوی فرلاف»، مطالعات قرآن و حدیث، شمارۀ 2، دورۀ 16، صص 177 – 208.
  • مطهری، مرتضی. (1372 هـ.ش). مقدمه­ای بر جهان­بینی اسلامی (5) جامعه و تاریخ. تهران: صدرا.
  • مکارم شیرازی، ناصر. (1374 هـ.ش). تفسیر نمونه. چاپ اول، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
  • نراقی، محمدمهدی. (بی­تا)، جامع السعادات، قم، مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان.
  • النسائی، أبو عبد الرحمن أحمد بن شعیب. (1421 هـ.ق). السنن الکبرى. تحقیق: حسن عبد المنعم شلبی. إشراف: شعیب الأرناؤوط. تقدیم: عبد الله بن عبد المحسن الترکی، چاپ اول، بیروت: مؤسسة الرسالة.
  • النسائی، أبو عبد الرحمن أحمد بن شعیب. (من ١٤٠٤ - ١٤٢٧ هـ). الموسوعة الفقهیة الکویتیة. الکویت: وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامیة.

 

منابع لاتین:

  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live. University of Chicago Press.
  • Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. London: Longman