تأثیر دعا و نیایش بر امنیت روانی و نشاط معنوی دانش آموزان دوره متوسطه دوم

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار روانسنجی، گروه مشاوره، دانشگاه سید جمال ‌الدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران.

2 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مدیر مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره آموزش و پرورش شهرستان بهار

چکیده

چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دعا و نیایش بر امنیت روانی و نشاط معنوی دانش­آموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. روش این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی (نیمه‌تجربی) پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان پسر پایه یازدهم شهر بهار در سال تحصیلی 1403-1402 بود که یک مدرسه پسرانه به­عنوان مدرسه پرآسیب در حاشیه شهر بهار شناخته شده بود و یک کلاس (کلاس 24 نفری) به­عنوان گروه آزمایش و دیگری (کلاس 24 نفری) به­عنوان گروه گواه انتخاب شدند. کلاس گروه آزمایش به طول 12 هفته، هر هفته روز یکشنبه صبح در کلاس درس دین و زندگی جلسه قرائت زیارت عاشورا و در این 12 هفته سه روز در هفته اول صبح قرائت دعای عهد داشتند. کلاس گروه گواه در این مدت دعا و زیارت خاصی در مدرسه قرائت نکردند. ابزار گردآوردی داده­ها شامل پرسش‌نامه امنیت روانی مزلو (2004) و نشاط معنوی چیریان و افروز (1395) بود. یافته­های پژوهش نشان داد شرکت در دعا و نیایش بر ترکیب خطی امنیت روانی و نشاط معنوی دانش­آموزان پسر پایه یازدهم تأثیر معنی­دار دارد و میزان تأثیر شرکت در دعا و نیایش به‌صورت همزمان بر ترکیب خطی امنیت روانی و نشاط معنوی دانش­آموزان 948/0 بود، و میزان تأثیر شرکت در دعا و نیایش بر افزایش امنیت روانی 915/0و نشاط معنوی 827/0 بود. بنابراین نتیجه­گیری می‌شود که دعا و نیایش به‌عنوان راهکاری معنوی می‌تواند در تقویت امنیت روانی و نشاط معنوی دانش‌آموزان مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


The Impact of Prayer and Supplication on Psychological Security and Spiritual Vitality of High School Students in the Upper Secondary Level

Abstract:
The present study aimed to investigate the impact of prayer and supplication on the psychological security and spiritual vitality of upper secondary school students. This research employed a quasi-experimental pre-test/post-test design with a control group. The statistical population included 11th-grade male students in the city of Bahar during the 2023-2024 academic year. A high-risk boys' school located in the suburbs of Bahar was identified, and one class (24 students) was selected as the experimental group, while another class (24 students) served as the control group. The experimental group participated in weekly sessions of reciting Ziyarat Ashura every Monday morning during their Religious Studies class for 12 weeks, in addition to reciting Dua Al-Ahd three mornings per week over the same period. Meanwhile, the control group did not engage in any specific prayer or supplication activities at school. Data collection tools included Maslow's Psychological Security Questionnaire (2004) and the Spiritual Vitality Scale by Chiryian and Afrouz (2016). Findings revealed that participation in prayer and supplication had a significant effect on the linear combination of psychological security and spiritual vitality among the 11th-grade male students. The overall effect of simultaneous participation in prayer and supplication on psychological security and spiritual vitality was 0.948, with individual impacts of 0.915 on psychological security and 0.827 on spiritual vitality. Therefore, it is concluded that prayer and supplication, as spiritual strategies, can effectively enhance students' psychological security and spiritual vitality.

  • فهرست منابع

    • ابراهیمی، امراله؛ نشاط‌دوست، حمیدطاهر و مهرداد نصیری، حمید. (1384). «رابطه بین ذکر دعا با میزان اضطراب دانشجویان». تحقیقات علوم رفتاری، 2(2-1 (پیاپی 4))، 0-0.
    • اسمعیلی، فاطمه؛ کرمی‌نیا، رضا؛ صرامی فروشانی، غلا‌مرضا. (1402). «پیامدهای روان‌شناختی و تربیتی تجربه دعا و مناجات در قرآن». سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 7(2 )، 127-137.
    • افراسیابی، فاطمه؛ مولوی، علی. (1401). «نقش دعا در بحران‌های اخلاقی انسان معاصر (با تکیه بر معارف صحیفه سجادیه)». دو فصل‌نامه (علمی-پژوهشی) دعاپژوهی، 2 (3)، 168-147.
    • بابایی، سید‌محمدحسن؛ معماری، داود. (1402). «مؤلفه‌های دستیابی به آرامش معنوی در صحیفه سجادیه». دو فصل‌نامه (علمی-پژوهشی) دعاپژوهی، 3 (4)، 162-145.
    • باقرزاده، معصومه؛ رضایی خنک‌دار، زهرا؛ سلمانی ازنی، صاحبه. (1401). «بررسی آثار تربیتی دعا بر رفتار دینی جوانان ساکن در شهر ساری». دو فصل‌نامه (علمی-پژوهشی) دعاپژوهی، 2 (3)، 188-169
    • چیریان، ک.؛ افروز، غ. ع. (1395). «رابطه باورهای دینی با خلاقیت و نشاط معنوی». پایان­نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی. دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی واحد کرج. دانشگاه آزاد اسلامی.
    • حجتی، حمید؛ قربانی، مصطفی؛ نظری، رقیه؛ شریف‌نیا، سیدحمید و آخوندزاده، گل‌بهار. (1389). «ارتباط تناوب دعا با سلامت معنوی در بیماران تحت همودیالیز». اصول بهداشت روانی، 12(2 (پیاپی 46))، 514-521.
    • رفیعی، غلام‌رضا. (1390). «نقش دعا و نیایش بر سلامت جسمی و روانی» (مقاله مروری). مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 5(3 (ویژه‌نامه طب و دین))، 0-0.
    • سیدفاطمی، نعیمه؛ رضایی، محبوبه؛ گیوری، اعظم؛ حسینی، فاطمه. (1385). «اثر دعا بر سلامت معنوی بیماران مبتلا به سرطان». پایش، 5(4)، 295-304.
    • شریف‌نیا، سیدحمید؛ حجتی، حمید؛ نظری، رقیه؛ قربانی، مصطفی و آخوندزاده، گل‌بهار. (1391). «تأثیر دعا بر سلامت معنوی بیماران همودیالیزی». پرستاری مراقبت ویژهIRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، 5(1)، 29-34.
    • صمدی، قربان‌علی؛ عابدی آرانی، احمد؛ اله بداشتی، علی. (1402). «عوامل اعتقادی مؤثّر در تقویت معنای زندگی با تأکید بر آموزه‌های صحیفه سجادیه». دو فصل‌نامه (علمی-پژوهشی) دعاپژوهی، 3 (5)، 232-216
    • لطیفیان، ز؛ بشاش، م. (1384). «بررسی رابطه پای‌بندی به دعا با میزان اضطراب دانشجویان دانشگاه تبریز». سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، -(2)، 65-96.
    • مهدیان، الهه؛ خراسانی، نجمه؛ اخلاقی، سلاله. (1401). «تأثیر دعا در مدیریت و کنترل ذهن (با نگاهی نو به مسئلۀ استجابت دعا)». دو فصل‌نامه (علمی-پژوهشی) دعاپژوهی، 2 (2)، 187-172
    • مهدیان، زهره؛ وکیلی، سمیرا؛ غلامعلی لواسانی، مسعود. (1398). «تدوین برنامه‌ آموزشی حل ‌مسئله گروهی با رویکرد هنر و ارزیابی اثربخشی آن بر نگرش اجتماعی و نشاط معنوی در نوجوانان تیز هوش». توانمندسازی کودکان استثنایی, 10(4)، 103-119.
    • ولی‌زاده، محمد جواد. (1401). «فرایند و مکانیزم تأثیر دعا بر کاهش اضطراب و افسردگی». دو فصل‌نامه (علمی-پژوهشی) دعاپژوهی، 2 (3)، 222-203
    • یحیی‌زاده جلودار، سلیمان؛ لطفی گودرزی، فاطمه. (1391). «درمان افسردگی با دعا و نیایش». مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 15(ویژه‌نامه 1)، 94-100.

     

    • Amirian, M. E., Falahi, H., Zivari Rahman, M., & Shokouhi Moghadam, S. (2014). The Relationship between Employees’ Maturity and Organizational Intelligence by Offering a Model of Structural Equations. Journal of Applied Sciences Research, 10(7), 11–17. http://www.aensiweb.com/old/jasr/jasr_june_2014.html
    • Baniassadi, T., Javanmard, Z., Zivari-Rahman, M., Shokouhi-Moqhaddam, S., & Adhami, M. (2015). Investigating the Relationship between Personality Traits and Self-Control and Nicotine Dependence Symptoms in Male Prisoners in Kerman, Iran. Addiction & Health, 7(1–2), 82–86. https://ahj.kmu.ac.ir/article_84645.html
    • Brown, A., & Green, B. (2021). Exploring the associations between social competence, emotional growth, and psychological security: The moderating role of spiritual vitality in American college students. Journal of Positive Psychology, 17(3), 301-316.
    • Chen, L., & Chen, Y. (2023). "Emotional growth and psychological well-being among college students: The role of mindfulness and social connectedness." Mindfulness, 14(2), 183-198.
    • Chirian, A., & Afrooz, F. (2015). The effect of prayer on spiritual happiness and satisfaction among teenagers. Iranian Journal of Adolescent Mental Health, 7(2), 33-45.
    • Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.2.377
    • Frankl, V. E. (1963). Man's search for meaning: An introduction to logotherapy. Beacon Press.
    • Garcia, F., & Piqueras, J. A. (2021). Social competence and emotional growth in adolescence: Their role in psychological security and the mediating effect of spiritual vitality. Journal of Adolescence, 87, 45-58.
    • Ghanbari, S. , Zivari Rahman, M. , Shokuhi, S. (2013). The impact of Islamic revolution course on promotion of study familiarity with soft war (Case study at Kerman University). Scientific Research Journal on Islamic Revolution, 2(5), 49–66. https://rjir.basu.ac.ir/article_342_2.html
    • Kim, E., & Lee, S. (2023). "The effects of psychological security and social support on college students’ academic stress." Journal of Counseling Psychology, 70(2), 182-195.
    • Kim, H., & Park, J. (2023). The effect of prayer on reducing job stress and enhancing psychological security in healthcare workers. Work & Stress, 37(1), 44-58. https://doi.org/10.1080/02678373.2023.1104848
    • Kim, J., & Han, S. (2022). The role of social competence in enhancing psychological security among college students: A mediation analysis with spiritual vitality. Journal of Youth Studies, 25(3), 321-336.
    • Koenig, H. G. (2019). Religion and mental health: Research and clinical applications. Academic Press.
    • Koenig, H. G., & Larson, D. B. (2001). Religion and mental health: Evidence for an association. International Review of Psychiatry, 13(2), 67-78. https://doi.org/10.1080/09540260120114054
    • Levin, J. (2020). Prayer, well-being, and mental health: A review of the empirical literature. In L. J. Miller (Ed.), The Oxford handbook of psychology and spirituality (pp. 113-125). Oxford University Press.
    • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation.Psychological Review, 50(4), 370–396. https://doi.org/10.1037/h0054346
    • Naseri, F., Azad, M., & Karimi, R. (2024). The impact of prayer on psychological security and spiritual vitality among single mothers. Journal of Women and Health, 19(2), 98-112. https://doi.org/10.1080/15409996.2024.2104831
    • Pargament, K. I. (2017). The psychology of religion and spirituality: From the inside out. Guilford Press.
    • Parker, D., & Harris, B. (2022). Impact of prayer on quality of life and spiritual vitality in chronic illness patients. Journal of Health Psychology, 27(5), 658-670. https://doi.org/10.1177/13591053211056011
    • Roberts, B. L., & Pelletier, J. M. (2015). Effects of prayer on psychological security and quality of life in cardiac patients. American Journal of Health Studies, 18(3), 41-49. https://doi.org/10.1080/08964289.2015.1123123
    • Sadeghi, M., & Zarei, A. (2017). The impact of prayer on occupational stress and psychological security in employees. Journal of Occupational Health and Psychology, 12(4), 53-61. https://doi.org/10.1037/ocp0000173
    • Shokouhi Moghadam S, Zivari Rahmani M, & Lesani M. (2011). Sports and mental health and happiness in high school students in Kerman. Journal of Health Psychology, 1(3):61-80. 1(3), 61-80. SID. https://sid.ir/paper/242664/en
    • Shokouhi Moqhaddam, S., Fallahi, H., Javanmard, Z., & Zivari Rahman, M. (2012). Structural Relationships of Social and Marriage-Related Factors with the Amount of relationship with the Opposite Sex. Life Science Journal, 9(4), 5732–5739. 7537/marslsj090412.853
    • Smith, J. K., & Jones, L. M. (2021). The role of cognitive flexibility in enhancing psychological security among college students. Journal of Educational Psychology, 113(2), 215-230.
    • Wang, L., & Li, H. (2023). "The role of emotional regulation and psychological security in predicting mental health outcomes among college students." Journal of Adolescence, 97, 34-46.
    • Williams, S., & James, R. (2023). Influence of prayer on resilience and reduction of risky behaviors in adolescents. Journal of Youth Studies, 26(3), 512-526. https://doi.org/10.1080/13676261.2022.1944710
    • Yang, C., & Wu, H. (2021). Emotional growth and its impact on psychological security: The mediating role of cognitive flexibility and spiritual vitality among Taiwanese college students. Asian Journal of Psychology, 58(4), 421-437.
    • Yue, X., & Zhang, Q. (2023). "Social competence and psychological well-being: The mediating role of resilience and self-efficacy." Social Psychology Quarterly, 86(1), 65-79.
    • Zhang, T., & Xu, Y. (2023). "The mediating role of social support in the relationship between emotional regulation and psychological security in university students." Psychology & Health, 38(3), 298-311.
    • Zivari Rahman M, Salehi K, Khodaei E, Moghadam Zadeh A, Hakimzadeh R (2024). Explaining the Role of Environmental Factors on the Scholastic Aptitude of Ninth-Grade Students. Iranian Journal of Learning and Memory, 6(24), 15–27. https://doi.org/10.22034/iepa.2024.412240.1438
    • Zivari Rahman, M., Ghorbankhani, M., & Ghanbari, S. (2021). Studying the level of familiarity of high school students and teachers in Alborz province with soft war and non-operational defense against it and their empowerment methods. Strategic Management Studies of National Defence Studies, 11(43), 247-278. 1001.1.24234621.1400.11.43.10.7
    • Zivari Rahman, M., Salehi, K., Khodaie, E., Moghadamzadeh, A., & Hakimzadeh, R. (2022). Pathology of Scholastic Aptitude Search in Iran (Systematic Review of Literature in the Last Three Decades). Educational Measurement and Evaluation Studies, 12(39), 103–140. https://doi.org/10.22034/emes.2022.547411.2346

    Zivari-Rahman, M., Ghanbari, S., & Shokouhi-Moghadam, S. (2021). Psychometric Properties of the Youth Pornography Addiction Screening Tool. Addiction & Health, 13(4), 207–220. https://doi.org/10.22122/ahj.v13i4.299.