واکاوی هوش اخلاقی کارگزاران سازمان‏ ها مبتنی بر آموزه ‏های صحیفه سجادیه

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش، شناخت، تبیین و واکاوی ابعاد هوش اخلاقی کارگزاران سازمان‏ها مبتنی بر آموزه ‏های صحیفه سجادیه است. بنابراین، این پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش اکتشافی یا بنیادین؛ از لحاظ روش، از نوع کیفی و دارای رویکردی استقرایی است. داده‏ های این پژوهش با رجوع به کتاب صحیفه سجادیه بود که عموماً رویکرد مدیریتی، رفتاری و روانشناختی دارد؛ چرا که کارگزاران سازمان‏ها می‏ توانند از آن به ‏عنوان الگو در سطح کلان و خرد استفاده نمایند. به منظور استخراج مطالب از فن تحلیل مضمون استفاده شد. منبع مورد بررسی کتاب صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) است. یافته ‏ها نشان داد که 137 مضمون پایه، 54 مضمون سازمان‏ دهنده، و 4 مضمون فراگیر شناسایی شدند. نتایج بدست آمده بر اساس داده ‏های پژوهش، بیانگر چهار مجموعه الزامات است که باید در چهار سطح فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی لحاظ شود. در سطح فردی/ زیربنایی 16 مولفه، در سطح گروهی/ ظرفیت سازی 14 مولفه، در سطح سازمانی/ روبنایی 8 مولفه، و در سطح اجتماعی 16 مولفه از هوش اخلاقی برگرفته شده از کتاب مزبور شناسایی شد که رعایت هر یک از این مولفه‏ ها بستر را برای سازمان‏ها مهیا می‏ کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 30 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 29 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 05 آذر 1403