شناسایی وتبیین مهارت هایی مدیریتی در دعای مکارم الاخلاقِ صحیفه سجادیه

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت دولتی، پژوهشگر مدیریت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

مهارت‌های مدیریتی، یکی از عوامل کلیدی برای ارتقاء شایستگی و کارایی مدیران است که در پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این سؤال که «مهارت‌های مدیریتی از دورنمای  منابع دینی چه هستند؟» دعای مکارم الاخلاق که شامل اصول اخلاقی و انسانی متعددی است، برای استنباط و تطبیق مهارت‌های مدیریتی، مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر ماهیت اکتشافی و از زاویه رویکرد، کیفی است و با استفاده از روش تحلیل مضمون در گام نخست با مطالعه سطر به سطر دعای مکارم الاخلاق، 79 مضمون پایه شناسایی و در گام بعدی، مضامین اکتشافی پس از ترکیب و تلخیص، نظام‌مند گشته و در قالب مضامین سازمان دهنده جایابی و درنهایت در قالب گروه‌های تفکیک ‌شده، تحت عناوین مهارت‌های مدیریتی، معرفی و تشریح شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که مدیران در سه حوزة فردی، گروهی و اداری نیازمند برخورداری از مهارت‌هایی، برای کسب موفقیت و بهبود عمل‌کرد خود و سازمان هستند که مهارت‌های بخش فردی با عنوان «مهارت معنوی»، بیانگر برخی از بایسته‌های اخلاقی در فرد است و مهارت‌های بخش گروهی با عنوان «مهارت ارتباطی» به توانمندی‌های مدیران برای ارتباطات سازنده اشاره دارد و مهارت‌های بخش اداری با عنوان «مهارت‌های سازمانی» به توجه و تمرکز مدیران درانجام وظائف اصلی حوزه مدیریت در سازمان می‌پردازد. نتایج پژوهش بیان می‌دارد که مهارت‌های معنوی، ارتباطی و سازمانی به مدیران در محیط‌های کاری به روش‌های مختلف کمک می‌کنند تا عمل‌کرد بهتری داشته باشند و به بهبود رفتارها و اختیارات اخلاقی مدیران منجر شوند.

کلیدواژه‌ها


Identification and Explanation of Managerial Skills in the Supplication of Makarim al-Akhlaq in Sahifa Sajjadiya

 Hossein Gorjipour[1]

 

Abstract

Managerial skills are one of the key factors for enhancing the competence and efficiency of managers. In the present study, with the aim of answering the question, 'What are the managerial skills from the perspective of religious resources?' the Supplication of Makarim al-Akhlaq, encompassing various ethical and human principles, has been examined for inference and alignment with managerial skills. The research, in terms of its applied goal, exploratory nature, and approach, is qualitative. Using content analysis, in the first step, 79 basic themes were identified by reading the Supplication of Makarim al-Akhlaq line by line. In the next step, exploratory themes, after combination and summarization, became systematically organized into organizing themes, and ultimately, in the form of categorized groups, were introduced and explained under the titles of managerial skills. The findings of the research indicate that managers in individual, group, and administrative domains require skills for their success and improvement of their performance and the organization. Individual skills, referred to as "spiritual skills," signify some ethical requirements in individuals. Group skills, referred to as "communication skills," highlight managers' abilities for constructive communications. Administrative skills, known as "organizational skills," focus on managers' attention and concentration in performing the main functions of the management domain in the organization. The research results suggest that spiritual, communication, and organizational skills assist managers in various work environments to have better performance and lead to the improvement of managers' ethical behaviors and decisions.

Keywords: Management, management skills, Safiha Sajjadiyeh, Dua Makarem al-Akhlaq.

 

1- PhD in Public Administration, Management Researcher, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran. gorjipour.hossein@yahoo.com

  • فهرست منابع ؛

    • اسد، حمیدرضا؛ محمودی، امیرحسین؛ شیرزاد، بهارک؛ حمیدی‌فر، فاطمه. (1400). «طراحی الگوی توسعه مهارت‌های مدیریتی با روش نظریه داده بنیاد». مدیریت فرهنگ سازمانی، 19(4)، 765-788.
    • اسدی، اسماعیل؛ رجبی فرجاد، حاجیه؛ لطفی جلال آبادی، مرتضی. (1400). «شناسایی مهارت‌های مدیریتی فرمانده‌هان رده عملیاتی به روش داده بنیاد». علوم و فنون نظامی، 17(58)، 77-107.
    • اسدی، منوچهر؛ عطائی، محمد؛ درودیان، محمود. (1402). «مدلی برای توسعه اثربخشی سازمان بر مبنای فرهنگ دینی». مطالعات الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی،12(2).
    • عبیات، عاطی؛ مطوری، علی. (1394). «‌مبانی مدیریت توانمندساز در نهج البلاغه». بصیرت و تربیت اسلامی، 12(35)، 43-75.
    • عباسی، عباس؛ علی‌محمدلو، مسلم؛ کریمی، زهرا. (1397). « طراحی مدلی برای سنجش میزان مهارت‌های مدیران در سطوح مختلف سازمانی». مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27(87)، 45-73.
    • فلاح، علی؛ اعتمادی فرد، اعظم؛ عاصی مذنب، ابوالقاسم. (1400). «مؤلفه‌ها و آسیب‌های مهارت گفت‌وگو بر مبنای حکمت‌های نهج‌البلاغه». پژوهش‌های نهج‌البلاغه،‌20(3)، 189-207.
    • مدبر، محمدحسین؛ اسلامی اکبر،رسول. (1393). «کنترل خشم از منظر آموزه‌های دینی: راه‌کارهای نظری و عملی رعایت یک ضرورت برای بهداشت روانی و اخلاقی پزشکان و پرستاران». آموزش و اخلاق در پرستاری،3(1).
    • مرشدی تنکابنی، محمد حسین؛ تابان، محمد. (1399). «‌بررسی ارتباط مهارت‌های مدیریت کوانتومی در بهبود عمل‌کرد سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1398». مهندسی فرآیند‌ها، 8(34)، 12-23.
    • منطقی، محسن. (1394). «مهارت‌های مدیران فرهنگی از منظر قرآن کریم». معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(4)، 109-132.

     

    • Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
    • Armstrong, M. (2020). Strategic HRM: The key to improved business CIPD Publishing
    • Shum, C. Gatling, A. & Shoemaker, S. (2018). A model of hospitality leadership competency for frontline and director-level managers: Which competencies matter more?, International Journal of Hospitality,Management, 74(41): 57-66.
    • Swanson, E. Kim, S. Lee, S. Yang, J. & Lee, Y. (2020). The effect of leader competencies on knowledge sharing and job performance: Social capital theory, Journal of Hospitality and Tourism Management, 42(20): 88-96.