نقش دعا در بحران های اخلاقی انسان معاصر (با تکیه بر معارف صحیفه سجادیه)

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس حوزه علمیه خواهران، دانشجوی دکتری علوم حدیث و قرآن دانشگاه ایلام

2 دانشجوی پزشکی دانشگاه ایلام

چکیده

دعا از جمله عباداتی است که تاثیرات گسترده ای در همه عرصه های زندگی انسان دارد.نگرش صحیح به آموزه دعا به عنوان راهی برای رسیدن به کمال واقعی و برون رفتی از بحرانهای اخلاقی معاصر است. پژوهش حاضر به هدف تبیین نقش و جایگاه دعا و نیایش در فراهم نمودن شرایط مناسب برای رهایی از دنیا طلبی، شهوترانی، همجنس بازی، تزلزل بنیان خانواده و...می باشد که از مهمترین بحرانهای اخلاقی انسان معاصر هستند.این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای – نرم افزاری و استناد به آیات قرآن، روایات معصومان(ع) و دعاهای وارده از ایشان مخصوصا صحیفه سجادیه، به این نتایج دست یافته است که دعا به عنوان یک عبادت در برخی بحرانهای اخلاقی معاصر، آثار چشمگیری در گرایش به زهد و تقوا به عنوان بهترین توشه دنیا، مقابله با شیطان؛ رهایی از دام هوای نفس و شهوت، جلب محبت خداوند با درخواست توبه و اقدام به تشکیل خانواده با توکل و اعتماد به خداوند دارد. از این رو انسان را در مسیر رسیدن به خواسته هایش هدایت کرده و متوجه می کند که همواره از شرایط روانی و وسایل خارجی طبق خواست خداوند در راه رسیدن به کمال و خیر بهره بگیرد.

کلیدواژه‌ها


The role of prayer in contemporary moral crises

Fatemeh Afrasiabi*[1], Ali Molavi[2]

 

Abstract

Prayer is one of the forms of worship that has wide-ranging effects in all areas of human life. The right attitude to the doctrine of prayer is a way to reach true perfection and a way out of contemporary moral crises. The purpose of this research is to explain the role and place of prayer in providing the right conditions to get rid of worldliness, lust, homosexuality, weakening of the family foundation, etc., which are one of the most important moral crises of contemporary man. This research is descriptive. - Analytical and by using library-software resources and quoting Quranic verses, traditions of the innocents (pbuh) and prayers received from them, especially Safiha Sajjadiyeh, it has reached these results that prayer as a form of worship in some contemporary moral crises, It has significant effects on the tendency to asceticism and piety as the best baggage in the world, confronting the devil from the trap of ego and lust, attracting God's love by asking for repentance and starting a family with trust and confidence in God. Therefore, he guides man on the way to achieve his desires and makes him realize that he should always take advantage of psychological conditions and external means according to God's will on the way to achieve perfection and goodness.

Keywords: Dua, Ibtahal, ethics, moral crisis, Sajjadiyeh's book, contemporary man

 

[1]- seminary professor (*responsible author), f.afrasiaby1356@gmail.com 

[2]- Medical student of Ilam University, ali.re.mo.1382@gmail.com

  • منابع:

    • قرآن
    • صحیفه سجادیه
    • نهج‌البلاغه
    • ابن منظور، محمدبن مکرم،(1414ق)، لسان العرب، چاپ سوم، بیروت، دار صادر.
    • احسانبخش، صادق، (1373)، آثارالصادقین، بی جا، انتشارات ستاد برگزاری نماز جمعه
    • بحرانی، هاشم،( 1415)، البرهان فی تفسیر القرآن، قم، مرکز واحد تحقیقات اسلامی.
    • جوادی آملی، عبدالله، (1387)، مبادی اخلاق در قرآن، قم، اسراء.
    • حر عاملی، محمد بن حسن، (1414)، وسائل الشیعه، قم، موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
    • خسروی حسینی، غلامرضا، (1383)، ترجمه مفردات الفاظ قرآن راغب، تهران، مرتضوی.
    • راغب­اصفهانی،حسین­بن­محمد،(1387)، مفردات الفاظ قرآن­کریم، ترجمه: غلامرضاخسروی­حسینی، تهران، نشرمرتضوی.
    • رضایى اصفهانى، محمدعلى،( 1387)، تفسیر قرآن مهر، پژوهشهاى تفسیر و علوم قرآن، قم.
    • زمخشری، محمودبن عمر، (1386)، مقدمه الأدب، موسسه مطالعاتی دانشگاه تهران، تهران.
    • سلطان على‏شاه، سلطان محمد بن حیدر،(1372)، متن و ترجمه فارسى تفسیر شریف بیان السعادة فى مقامات العبادة، تهران، انتشارات سر الاسرار.
    • شاه‏عبدالعظیمى، حسین،( 1363)، تفسیر اثنى عشرى، تهران، نشرمیقات.
    • طالقانى، محمود،2(1362)، پرتوى از قرآن، چاپ4، تهران، شرکت سهامى انتشار.
    • طباطبایى، محمدحسین، (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، چاپ5، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامى.
    • طبرسی نوری، میرزا حسین، (1407)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، موسسه آل البیت لاحیاء التراث.
    • طبرسى الف، فضل بن حسن،( بی تا)، ترجمه تفسیر مجمع البیان، تهران، انتشارات فراهانى.
    • طبرسى ب، فضل بن حسن، (1375)، ترجمه تفسیر جوامع الجامع، آستان قدس رضوىمشهد، بنیاد پژوهشهاى اسلامى.
    • طبرسی ج، حسن بن فضل،( 1392ق)، مکارم الاخلاق، تحقیق:محمدحسین أعلمی، بیروت، موسسه اعلمی للمطبوعات.
    • طبرسی د، ابوالحسن علی بن حسن، ( 1419)، مرآه الانوار و مشکاه الانوار، بیروت، موسسه اعلمی.
    • طریحی، فخرالدین، حسینی اشکوری، احمد،(1409ق)، مجمع البحرین، تهران، مکتب المرتضویه.
    • فیض کاشانی، محسن، ( 1342)، محجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، تحقیق: علی اکبر غفاری، تهران، مکتبه الصدوق.
    • قدردان قراملکی، محمدحسن،(1388)، پاسخ به شبهات کلامی(دفتر چهارم:امامت)، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    • قرائتى، محسن، (1388)، تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
    • قرشی بنابی، علی اکبر، (1307)، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب اسلامیه.
    • کلینی، ابوجعفر محمدبن یعقوب،(1407)، اصول کافی، ترجمه محمد باقر کمره ای، چاپ4، بی جا، دارالکتب اسلامیه.
    • متقی هندی، علاءالدین،( 1409)، کنزالعمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق: بکری حیانی و صفوه سقا، بیروت، موسسه الرساله.
    • مجلسی الف، محمدباقربن محمدتقی، (1403)، بحارالانوار لدرر أخبار الائمه الأطهار، چاپ2، بیروت، موسسه الوفا.
    • مجلسی ب، محمدباقربن محمد تقی،(1363)، مرآه العقول، بیروت، دارالکتب الاسلامیه.
    • مرتضی زبیدی، محمد بن محمد،( 1306)، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، دار مکتبه الحیاه.
    • مصباح یزدی، محمد تقی،(1394 )، فلسفه اخلاق، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مغنیه، محمدجواد، (1378)، ترجمه تفسیر کاشف، قم، بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم).
    • مکارم شیرازى، ناصر، (1371)، تفسیر نمونه، چاپ10، تهران، دار الکتب الإسلامیة.
    • نراقی، ملا احمد، (1386)، معراج السعاده، تهران، انتشارات حلم.
    • ورام ابن ابی فراس، مسعود بن عیسی، ( 1386)، تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، چاپ دوم، تهران، دارالکتب اسلامی